تحریریه سیس نی نی
0 نظر

تست بارداری خانگی چقدر معتبر است؟

تست بارداری خانگی چقدر معتبر است؟

دقت دستگاه‌هاي مختلف در تشخيص بارداري در دوره بعد از قطع دوره قاعدگي به طور مستقيم و با تجزيه‌وتحليل ادرار در مطب پزشک بسيار دقيق به ويژه در صورت استفاده صحيح، صورت مي‌گيرد.

ادعا مي‌شود که تشخيص بارداري در خانه به پايان رسيده است تا 99 درصد به طور دقيق نتيجه مي‌گيرد، اما در واقع دقت دستگاه‌هاي مختلف در تشخيص بارداري در دوره بعد از قطع دوره قاعدگي به طور مستقيم و با تجزيه‌وتحليل ادرار در مطب پزشک بسيار دقيق به ويژه در صورت استفاده صحيح، صورت مي‌گيرد. دقت آشکارسازهاي بارداري خانگي به عوامل مختلفي بستگي دارد، از جمله موارد زير:

  • حساسيت آزمايش بارداري خانگي مورداستفاده(کيت).
  • فاصله بين تصور و تحليل.
  • زمان بين تخمک‌گذاري و کاشت تخم بارور در رحم.
  • الزام به پيروي از دستورالعمل‌هاي استفاده.


نکاتي براي افزايش دقت تست بارداري خانگي

برخي توصيه‌ها به افزايش حساسيت و دقت آزمايش حاملگي خانگي کمک مي‌کند که در زير آمده است:

  • آزمايش را صبح زود انجام دهيد: توصيه مي‌شود آزمايش بارداري را صبح زود، بلافاصله پس از بيدار شدن از خواب انجام دهيد. غلظت هورمون بارداري معروف به گنادوتروپين کوريوني يا hCG در آن زمان در ادرار افزايش مي‌يابد.
  • از نوشيدن آب قبل از انجام تجزيه‌وتحليل خودداري کنيد: از رقيق شدن هورمون در ادرار اجتناب کنيد تا احتمال ايجاد يک نتيجه منفي کاذب را افزايش ندهيد اما با نوشيدن مقدار کافي آب قبل از انجام تجزيه‌وتحليل احتمال خطا را کم کنيد.
  • تأييد تأثير داروها بر نتيجه آزمايش: برخي داروها بر نتيجه آزمايش تأثير مي‌گذارند، مانند داروهاي باروري که توسط پزشک تجويز شده است و ممکن است نتيجه مثبت کاذب ايجاد کند. بنابراين در اين مورد ارزش مشورت با پزشک را دارد و از زن خواسته مي‌شود تا در مطب پزشک تجزيه‌وتحليل را انجام دهد تا از صحت نتيجه تجزيه‌وتحليل اطمينان حاصل شود.
  • استفاده صحيح از آزمايش حاملگي خانگي: برخي عوامل ممکن است در نتيجه آزمايش مانند استفاده نادرست از دستگاه بارداري خانگي، تاريخ انقضاي آن يا قرار گرفتن دستگاه آزمايش در معرض نور خورشيد نقش داشته باشند.


نتايج آزمايش بارداري خانگي

بر اساس نتايج آزمايش بارداري خانگي، مراحل زير را مي‌توان انجام داد:

  • نتيجه مثبت: اگر آزمايش‌هاي متعددي انجام شود و نتايج متناقضي به دست آيد، لازم است با پزشک مشورت کنيد که به نوبه خود ممکن است برخي آزمايش‌هاي ديگر را؛ مانند تجزيه‌وتحليل خون و سونوگرافي انجام دهد که به تأييد بارداري کمک مي‌کند. هنگامي که بارداري تأييد شد، زن باردار بايد مراقبت‌هاي بهداشتي بارداري را دريافت کند.
  • نتيجه منفي: اگر چرخه قاعدگي در تاريخ تعيين‌شده شروع نشود و مشکوک به بارداري باشيد، دستگاه هنوز نتيجه منفي را نشان دهد. زن بايد در عرض چند روز يا يک هفته در حدود زمان قطع دوره يا قبل از وقفه آن دوباره آزمايش را تکرار کن.
  • نتيجه منفي مداوم با قطع قاعدگي: در اين مورد، لازم است با پزشک مشورت کنيد تا علت عدم شروع قاعدگي را مشخص کنيد. دلايل و عوامل مانند اختلالات تخمدان، وزن کم بدن، اختلالات غده تيروئيد، ورزش‌هاي سنگين، استرس يا فشار رواني مختلفي وجود دارد که ممکن است باعث عدم قاعدگي يا آمنوره شوند. در اين مورد، پزشک به ارائه درمان مناسب براي بازگرداندن منظم چرخه قاعدگي کمک مي‌کند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.